İLKOKUL
TÜRKÇE
4. SINIF
CEVAP ANAHTARI
İÇİNDEKİLER
1. TEMA: OKUMA KÜLTÜRÜ 201
2. TEMA: MİLLÎ MÜCADELE VE ATATÜRK 206
3. TEMA: ERDEMLER 210
4. TEMA: BİLİM VE TEKNOLOJİ 216
5. TEMA: DOčA VE EVREN 221
6. TEMA: MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ 226
7. TEMA: SAčLIK VE SPOR 230
8. TEMA: ÇOCUK DÜNYASI 234
CEVAP ANAHTARI
1. TEMA: OKUMA KÜLTÜRÜ
STARDİ’NİN KİTAPLIŠI SAYFA 11,
A) İnternette araştırma yapacak öğrenci, kütüphanenin Dijital Araştırma Salonuna gitmelidir.
B) Araştırılacak konu hakkında basında çıkan haberleri araştırmak iste- yen öğrenci, kütüphanenin Günlük Gazeteler bölümünde uygun kay- nağa ulaşır.
C) Araştırılacak konu hakkında basında çıkan haberleri araştırmak iste- yen öğrenci, kütüphanenin Ödünç Kitap Alma Bölümüne başvurmalı- dır.
Ç) Kütüphaneden aldığı kitabı okumak isteyen öğrenci Okuma Salonuna gitmelidir.
D) Saat 18.10’da kütüphaneye giden öğrenci, araştırma yapamaz. Çünkü kütüphane, 18.00’de kapanmaktadır.
SAYFA 13, 1. ETKİNLİK
“fihrist, cilt, yaldız” kelimelerinin anlamlarını tahmin ederek yazar. “fihrist, cilt, yaldız” kelimelerinin sözlük anlamlarını yazar.
fihrist: İçindekiler. Alfabetik sıralamalar için kullanılan, kenarında bütün harflerin yer aldığı not defteri. Katalog.
cilt: Formaları, yaprakları birbirine dikerek veya yapıştırarak kitap, def- ter, dergi vb.ne geçirilen deri, bez veya kâğıtla kaplı kapak.
yaldız: Eşyaya altın veya gümüş görünüşü vermek için kullanılan, sıvı veya yaprak durumundaki altın, gümüş ve bunların taklidi olan madde.
1. Metinde, Stardi’nin kitap okumayı ve kitapları çok sevdiği anlatılmak- tadır.
2. Babası, Stardi’ye ceviz ağacından yapılmış bir kitaplık satın almıştır.
3. Stardi, yeni bir kitap satın aldığı zaman bayram çocukları gibi sevin- mektedir.
SAYFA 14, 3. ETKİNLİK
isim ad
al kırmızı
dikkat özen
eğlence sefahat, zevk
kara siyah
armağan hediye
tüm bütün
ak beyaz
SAYFA 14, 4. ETKİNLİK
A) Sahip olmak istediği kitaplığın özelliklerini yazar.
B) Sahip olmak istediği kitaplığı çizerek boyar.
SAYFA 15, 5. ETKİNLİK
Kitap ve kütüphane denilince aklına gelenleri yazar.
Verilen imzaları inceleyerek kendine göre imza oluşturur.
SAYFA 16, 7. ETKİNLİK
Kütüphane üyelik formunu doldurur.
SAYFA 17, 8. ETKİNLİK
• Seray’ın kitaplığında en fazla bulunan kitap türü masaldır.
• Seray’ın kitaplığında şiir - fabl kitapları eşit sayıda bulunmaktadır.
• Seray’ın kitaplığında en fazla bulunan 3. kitap türü romandır.
• Seray’ın kitaplığının yarıdan fazlasını oluşturan kitap türü masal – hikâyedir.
SAYFA 18-19, 9. ETKİNLİK
A) Verilen metin örnekleri inceler.
B) Örneklerden hareketle düz yazı ve şiiri karşılaştırır.
SAYFA 19, 10. ETKİNLİK
(,) (.) (,) (.) (.) (,) (,) (.) (,) (.)
KİTAP KURDU
SAYFA 20-21, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Okuduğu bir kitapla ilgili bilgileri ilgili yerlere yazar.
B) Tanıttığı kitaba farklı bir kapak tasarlayıp tasarladığı kapağı boyar.
SAYFA 22, METİN İÇİ SORU
Metnin devamıyla ilgili soruları cevaplandırır.
SAYFA 23, METİN İÇİ SORU
Metnin devamıyla ilgili soruları cevaplandırır.
SAYFA 25, 1. ETKİNLİK
“ansiklopedi, ödünç” kelimelerinin anlamlarını tahmin ederek yazar. “ansiklopedi, ödünç” kelimelerinin sözlük anlamlarını yazar.
ansiklopedi: Belli bir yönteme göre düzenlenen, bilim, sanat ve uğraş dallarının tüm bilgilerini ayrıntılı olarak bir arada bulunduran, genellikle birkaç ciltten oluşan kitap.
ödünç: İleride geri verilmek veya alınmak şartıyla alınan veya verilen (şey).
SAYFA 25, 2. ETKİNLİK
1. Kitap okumayı çok sevdiği için babası ona “Kitap Kurdu” demektedir.
2. Kitabı basan yayınevi bir kaç yıl önce kapandığı için kitabı zor bulmuş.
3. Çok kitap okuyan çocuk.
Emanete sahip çıkmak, aldığı bir eşyayı sahibine vaktinde geri vermenin önemi ile ilgili düşüncelerini yazar.
SAYFA 26, 4. ETKİNLİK
Metinde geçen Kitap Kurdu ve Süleyman’ın kişisel özelliklerini karşılaştırır.
SAYFA 27, 5. ETKİNLİK
Metinde geçen eş sesli kelimelerin geçtiği cümleleri yazar ve bu kelime- leri eş sesli anlamlarıyla birer cümle içinde kullanır.
SAYFA 28-29, 6. ETKİNLİK
A) Kütüphane görselinde verilen yapılmaması gereken davranışları bu- larak yazar.
B) Kütüphane kurallarını yazar.
SAYFA 29, 7. ETKİNLİK
Verilen grafikteki bilgilere göre doğru ifadelere gülen yüz yanlış ifadelere asık surat emojisi çizer.
A) Gülen yüz
B) Gülen yüz
C) Gülen yüz
D) Gülen yüz
2. TEMA: MİLLÎ MÜCADELE VE ATATÜRK
NUSRET
SAYFA 30-31, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Vatan savunmasının ne ifade ettiğini yazar.
B) Vatan savunması ile ilgili resim çizer.
C) Yönergeleri takip ederek A4 kâğıdından gemi yaparak ona isim verir.
SAYFA 32, METİN İÇİ SORU
Metnin devamıyla ilgili soruları cevaplandırır.
SAYFA 33, METİN İÇİ SORU
Metnin devamıyla ilgili soruları cevaplandırır.
SAYFA 35, 1. ETKİNLİK
A) Metin içinde geçen kelimeleri anlamlarıyla eşleştirir. (3), (5), (2), (4), (1)
B) Anlamları ile eşleştirdiği kelimeleri cümle içinde kullanır.
SAYFA 36, 2. ETKİNLİK
1. Nusret, İstanbul’a giderek hayalleri gerçek oluyor.
2. Taşıdığı mürettebat birbirinden değerli insanlar olduğu için yükü çok önemlidir.
3. Nusret, mürettebata çok güvendiği için hiç korkmuyor.
4. Vatanımıza zararı olan burnu büyük gemilerin batırılması zaferimizin başlangıcı olmuştur.
Adı: Nusret
Doğum yeri: Almanya Doğum tarihi: 1911
SAYFA 37, 4. ETKİNLİK
Nusret’in Çanakkale Savaşı’nda vatan için gösterdiği fedakârlık.
SAYFA 37, 5. ETKİNLİK
Şartlar ne kadar zor olsa da başarmak için çaba göstermeliyiz.
SAYFA 37, 6. ETKİNLİK
Vatansever, cesur, sorumluluk sahibi, çalışkan
SAYFA 38, 7. ETKİNLİK
A) Metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini inceler.
B)
SAYFA 39, 8. ETKİNLİK
Benim adım Nusret.
1911 yılında Almanya’da doğdum.
1915 Mart’ında bana Çanakkale Boğazı’na mayın dökme görevi verildi. Anadolu ve Öğüt Millî Mücadele yıllarında çıkan gazetelerdir.
Vatan sevgisi ile ilgili bir şiir yazar.
O MUSTAFA KEMAL’Dİ
SAYFA 40-41, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ A) (5), (1), (7), (3), (2), (4), (6)
B) 1. Mustafa Kemal, İstanbul’dan ayrıldıktan sonra ilk olarak Samsun’a gitmiştir.
2. 04 Temmuz 1919’da Mustafa Kemal’le görüşmek isteyen bir kişi Er- zurum’a gitmiştir.
3. Mustafa Kemal’in Amasya’dan önce ve sonra gittiği şehirler Sam- sun ve Erzurum’dur.
4. Mustafa Kemal’le 28 Aralık 1919’da karşılaşan bir kişi Ankara olabi- lir.
SAYFA 44, 1. ETKİNLİK
“destan, derya, dümen, çağlayan” kelimelerinin anlamlarını tahmin ede- rek yazar.
“destan, derya, dümen, çağlayan” kelimelerinin sözlük anlamlarını yazar. “destan, derya, dümen, çağlayan” kelimelerini cümle içinde kullanır.
destan: Bir kahramanlık hikâyesini veya bir olayı anlatan, koşma biçi- minde, ölçüsü on bir hece olan halk şiiri.
derya: Deniz.
dümen: Hava ve deniz taşıtlarında, taşıta istenilen yönü vermeye ve be- lirli bir doğrultuda götürmeye yarayan hareketli parça.
çağlayan: Şelale.
1. Şiirde; ordu, para, aş ve silahın eksikliğinden bahsedilmektedir.
2. Atatürk, eksik olanların bulunacağını söylemektedir.
3. Şiirde; Edirne, Kars, Samsun, Ardahan, Çanakkale, İstanbul, İzmir, Si- vas, Erzurum, Amasya illerimizin adı geçmektedir.
4. Şiirde, Atatürk’ün ‘’ İlk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri…’’ sözü geçmektedir.
5. Şiirde, Atatürk’ün sönmüş ışıklardan sızan bir ışık eli kalem tutan, eli barış eli özgürlük kokan, Çanakkale’de destanlar yazan bir lider oldu- ğu anlatılmaktadır.
SAYFA 46, 3. ETKİNLİK
A) Şiirde boş bırakılan yerleri doldurur ve yazdığı kelimelerin zıt anlam- larını bularak kutucuklara yazar.
kara, susuyordu, ağlıyordu, yorgun beyaz, konuşmak, gülmek, dinç/zinde
B) Kutucuklardaki zıt anlamlı kelimeleri bularak aynı renge boyar. aşağı-yukarı gece-gündüz hızlı-yavaş
ağır- hafif tok-aç yumuşak-sert
geri-ileri Yavaş-hızlı
SAYFA 47, 4. ETKİNLİK
A) Haritada geçen bazı sokak ve cadde isimlerini kullanarak Atatürk’ün “Ordular ilk hedefiniz Akdeniz’dir. İleri!” sözünü ilgili yere yazar.
B) Krokideki cadde ve sokaklara Atatürk ile ilgili anlamlı bir cümle oluştu- racak isimler vererek ilgili yere yazar.
Verilen hikâyeyi tamamlayarak hikâyeye uygun bir başlık yazar.
SAYFA 49, 6. ETKİNLİK
Görsellerden yararlanarak bir hikâye yazar.
3. TEMA: ERDEMLER
NERDEN ÇIKTI BU KIRMIZI MANTARLAR? SAYFA 50-51, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Verilen ifadeleri bulmacadaki kelimelerle eşleştirir. Renkli kutularda yazan harfleri şifre bölümündeki kutulara yazarak şifreyi bulur.
(1) azim (2) ahlak
(3) merhamet (4) paylaşmak
(5) sadakat (6) kardeşlik
(7) cömert ŞİFRE: Erdemler
B) Görselden hareketle hikâye yazar.
SAYFA 55, 1. ETKİNLİK
1. Ceviz ağacı, dibinde üç kırmızı beyaz benekli mantarı görünce çok mutlu olmuştur.
2. Hemen mantarın yanına sokulmuşlar. Sağlarından bakmışlar. Solla- rından bakmışlar. Eğilip şapkanın içini görmeye çalışmışlar.
3. Ceviz ağacı, mantarlara ilgi gösterdiği için onları kıskanmış.
4. Herkesin ağacı olduğunu söyleyerek serçeyi ikna etmiştir.
5. Küçük serçe ikna olduktan sonra mantarların yanına gitmiştir.
Okuduğu metnin hikâye unsurlarını yazar. Kahramanlar: Ceviz Ağacı, Yavru Serçe Yer: Ceviz ağacının gövdesi ve dibi Zaman: Sabah vakti
Olay: Ceviz ağacının dibinde çıkan mantarları, yavru serçenin kıskanma- sı. Ceviz ağacını mantarlarla paylaşmak istememesi.
Konu: Yavru serçenin ceviz ağacının dibinde çıkan kırmızı mantarları kıs- kanması
SAYFA 57, 3. ETKİNLİK
Metinde geçen kahramanların kişilik özelliklerini karşılaştırır.
Ceviz ağacı: Paylaşmayı seven, sevecen, mutlu
Yavru serçe: Kıskanç, paylaşmak istemeyen, bencil
SAYFA 57, 4. ETKİNLİK
Ceviz ağacının yerinde olsa, minik serçenin yaptıkları karşısında nasıl davranacağını yazar.
SAYFA 58, 5. ETKİNLİK
A) Verilen kelimeleri eş anlamlılarıyla eşleştirir. sevimli – şirin (1)
mutlu – mesut (2) minik – küçük (3) acele – tez (4) güzel – hoş (5)
B) Verilen kelimeleri zıt anlamlılarıyla eşleştirir. sabah – akşam (1)
sağ – sol (2) vermek – almak (3) ön – arka (4)
küçük – büyük (5)
SAYFA 59, 6. ETKİNLİK
A) Koyu yazılmış mecaz anlamlı kelimeleri gerçek anlamıyla cümle içinde kullanır.
B) Atasözü içinde verilen mecaz anlamlı kelimeleri bulup ilgili yere yazar. Dil, baş, parlayan, söner, acı
SAYFA 60, 7. ETKİNLİK
A) Kesme işaretinin kullanım alanlarını örnekleriyle eşleştirir. Özel adlara getirilen ekleri ayırmak için konur.
Atatürk’üm seni çok seviyorum. (1)
Kısaltmalara gelen ekleri ayırmak için konur. TBMM’yi görmek istiyorum. (2)
Sayılara getirilen ekleri ayırmak için konur. Kardeşim 2020’de 1’ inci sınıfa başladı. (3)
B) Kesme işaretinin kullanımıyla ilgili yanlışları düzelterek ilgili alana ya- zar.
• Çağla’nın dedesi çok güler yüzlüdür.
• Dün akşam TRT’de sokak hayvanlarının korunmasına yönelik program vardı.
• Kâmil, her gün 3’üncü kattaki komşusu için fırından ekmek alır.
• Bayramda Sinan’la birlikte amcamlara bayramlaşmaya gittik.
• Balıklıgöl Şanlıurfa’nın manevi değerini yansıtır.
SAYFA 61, 8. ETKİNLİK
A) Ünlem işaretinin kullanım alanlarını örnekleriyle eşleştirir. Zavallı kedi, soğuktan titriyor! (1)
Hey, baksana! (2)
B) Boşluklara uygun noktalama işaretlerini kullanılır.
• Zavallı kuş, kanadı kırılmış!
• Aaaaa! Arkadaşına küsmemelisin!
• Hey, dikkat et, araba geliyor!
• Yaşasın, benekli kuzu iyileşti!
• Ay, çok mutlu oldum!
• Eyvah, kedim kayboldu!
• Ah! Elim çok acıdı!
SAYFA 62, 9. ETKİNLİK
Boşluklara uygun noktalama işaretlerini kullanılır. (!), (!), (‘), (!), (!), (!), (!), (‘), (‘)
SAYFA 63, 10. ETKİNLİK
Şiirden yola çıkarak şiir yazıp resmini çizerek boyar.
MEŞE İLE SAZ
SAYFA 64-65, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Verilen kelimeyi çağrıştıran kelimeler yazarak çağrışım zincirini arka- daşlarının yardımı ile tamamlar.
B) Alçak gönüllü kelimesini çağrıştıran kelimeler bulur.
C) Alçak gönüllü: Kendi değerini olduğundan aşağı gösteren, başkalarını küçük görmeyen, büyüklenmeyen kimse.
Ç) Komşumuz doktor Saffet amca, apartmanda herkese selam verir.
Okulda yapılan bilgi yarışmasında kazanan takımın sözcüsü, ‘’ Bu sadece benim değil, bütün takımın başarısıdır.’’ dedi.
SAYFA 68-69, 1. ETKİNLİK
“seher, yel, fırtına, bora, kasırga, meltem, karayel, kuzey” kelimelerinin anlamlarını tahmin ederek yazar.
“seher, yel, fırtına, bora, kasırga, meltem, karayel, kuzey” kelimelerinin sözlük anlamlarını yazar.
“seher, yel, fırtına, bora, kasırga, meltem, karayel, kuzey” kelimelerini cümle içinde kullanır.
seher: Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı.
yel: Rüzgâr.
fırtına: Rüzgâr çizelgesinde hızı 34-40 deniz mili olan ve kuvveti 8 ile gösterilen, yağmur ve kasırga getiren çok güçlü rüzgâr.
bora: Genellikle arkasından yağmur getiren sert rüzgâr.
kasırga: Rüzgâr çizelgesinde hızı 64 veya daha fazla deniz mili olan ve kuvveti 12 ile gösterilen rüzgâr.
meltem: Yazın karadan denize doğru esen mevsim rüzgârı.
karayel: Kuzey batıdan esen, genellikle soğuk, bazen fırtına niteliğindeki rüzgar.
kuzey: Sağını doğuya, solunu batıya veren kimsenin tam karşısına düşen yön, dört ana yönden biri.
SAYFA 70, 2. ETKİNLİK
• Sazın belinin bükülmesine sebep olan üzerine konan serçedir.
• Saza baş eğdiren suları ürperten seher yelidir.
• Esen yelde, kasırgada, gölgesinde yaşarsa kanat gereceğini söylüyor.
• Sazlar, sulu, rüzgârlı yerlerde yaşar.
• Saz, meşeye, ‘’sertin serti var. Bir gün bakarsın sana da çatar. Beden çok sen kork rüzgârdan.’’ demiş.
• Karayel o kadar sert esmiş ki meşenin göğe değen başını yere sermiş, köklerini çıkarmış yedi kat yerden.
SAYFA 71, 3. ETKİNLİK
Okuduğu metnin hikâye unsurlarını yazar.
Kahramanlar: Meşe ağacı, saz
Yer: Sulu, rüzgârlı yer
Zaman: Günlerden bir gün
Olay: Meşe ağacının, sazı zayıf gövdesinden dolayı küçümsemesi ve ken- di gövdesinin güçlü olmasıyla övünmesi. Sert bir rüzgârın gövdesi güçlü meşeyi devirmesi.
SAYFA 72, 4. ETKİNLİK
A) Okuduğu masalı tamamlar.
B) Masalın tamamladığı bölümüyle ilgili sorular hazırlayıp arkadaşlarına sorar.
Başkasını küçümser. Kendini büyük görür.
SAYFA 73, 6. ETKİNLİK
Meşeye söylemek istediklerini yazar.
4. TEMA: BİLİM VE TEKNOLOJİ
EDWİN POWELL HUBBLE
SAYFA 74-75, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
Güneş – Merkür - Venüs - Dünya –Mars - Satürn – Uranüs – Neptün
SAYFA 78-79, 1. ETKİNLİK
(8) Gezegen: Güneş çevresinde dolanan, ondan aldığı ışığı yansıtan gök cisimlerinin ortak adı.
(5) Teleskop: Gök bilimiyle ilgili gözlemlerde kullanılan araç.
(7) Güneş Sistemi: Güneş, gezegenler ve kuyruklu yıldızların oluşturduk- ları sistem.
(1) Doktor: Bir fakülteyi bitirdikten sonra yapılan çalışmalar neticesinde ulaşılan derece.
(3) Gök ada: Bağımsız uzay adası, galaksi.
(4) Gök bilimci: Gök bilimiyle uğraşan bilgin, astronom.
(2) Işık yılı: Işığın bir yılda aldığı yol.
(6) Evren: Gök varlıklarının bütünü, kâinat.
B) Güneş sistemi denilince aklına gelen kelimeleri ilgili bölüme yazar. Ar- kadaşları ile ortak buldukları kelimeleri ilgili yere yazar.
SAYFA 79, 2. ETKİNLİK
Okuduğu metne 1, 2 ve 3 kelimeden oluşan farklı başlıklar bularak ilgili yerlere yazar.
SAYFA 80, 3. ETKİNLİK
• Edwin, Fen Bilimleri dersinde gezegenlerle ilgili bilgiyi edinmiştir.
• Teleskoplar, Güneş Sistemi ve Samanyolu hakkında pek çok şey öğre- nen Edwin’i meraktan uyku tutmamaktadır.
• Edwin gökbilim üzerine eğitim görmüştür.
• Evrenin sadece Samanyolu’ndan oluşmadığını, evrende gaz ve toz bulutu olarak görülenlerin Dünya’dan gittikçe uzaklaşan gökada ol- duğu kanıtlarına ulaşmıştır.
SAYFA 81, 4. ETKİNLİK
A) Merak ettiğimiz bilgileri öğrenmek için gayret etmeliyiz. Bize değişik hatta imkânsız gelen bir olay yeni bir icat olabilir. Başarmak için özveriyle ve sabırla çalışmalıyız.
Kişi sevdiği işi veya yeteneğinin olduğu işi yapmalıdır. Hayallerimize ulaşmak için azimle çalışmalıyız.
B) Metnin Konusu: Edwin Powel Hubble’ın teleskobu bulması. Metnin Ana Fikri: Merak, ilgi ve çalışma insanı başarıya götürür.
SAYFA 82, 5. ETKİNLİK
Metinden hareketle sorular hazırlar ve kitabını arkadaşları ile değiştire- rek arkadaşlarının hazırladığı soruları cevaplandırır.
gezegen, yıldız, gözlem, teleskop, Merkür, Venüs, Mars, Jüpiter, Satürn.
SAYFA 83, 7. ETKİNLİK
Hayallerimize ulaşmada azimli olmanın önemini anlatan bir yazı yazar.
SAYFA 84, 8. ETKİNLİK
1. Marsı Keşfet.
2. Galaksiler Savaşıyor.
3. B) İlkokul ikinci sınıfa giden Çınar.
SAYFA 85, 9. ETKİNLİK
• Türk bilim insanı Aziz Sancar’dan gelen mesajı okudu.
• Hezarfen Ahmet Çelebi’nin uçan ilk insan olduğunu biliyor musunuz?
• Güneş’in doğuşunu izlemek için Nemrut Dağı’na gittiler.
• Jüpiter ve Uranüs, Satürn’ün komşu gezegenleridir.
• NASA, Mars’a yeni bir lazerli robot gönderiyor.
• Ahmet’le perşembe günü RTÜK’e gittik.
• 20 Temmuz 1969’da Ay’a ayak basan ilk insan Apollo’dur.
İNTERNET NEDİR?
SAYFA 86, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Metni okumadan önce verilen bilgileri okuyup doğru olan bilgilere (D) yanlış olan bilgilere (Y) kutucuğunu işaretler.
B) D, D, Y, Y, Y, D, Y, D
C) Metni okumadan önce ve okuduktan sonraki cevapları karşılaştırır ve internet ve bilgisayarla ilgili öğrenmek istediklerini yazar.
SAYFA 90, 1. ETKİNLİK
İnternete bağlanabilmek için sadece bilgisayar ve modem yeterlidir. (D) Bilgisayarlar arasında bilgi aktarımını sağlayan ağa internet denir. (D) İnternet güvenli olmadığından kişisel bilgilerimizi paylaşmamalıyız. (D) İnternet çocuklar için eğlence, paylaşım ve öğrenme aracıdır. (D) Şifremizi herkesle paylaşabiliriz. (Y)
İnternette harita yardımıyla yön bulabiliriz. (D) İnternette kitap okuyabiliriz. (D)
İnternet her zaman güvenlidir. (Y)
SAYFA 91, 2. ETKİNLİK
1. İnternet ve sağlık.
2. Seminerin bitiş saati 15.00’tir. seminer saati geçtiği için katılamaz.
3. Atatürk İlkokulu Müdürü
4. Seminer velilere yöneliktir.
5. Uzman Doktor Ayşe Mısır.
6. Hayır edinemez. Çünkü seminerin konusu “İnternet ve Sağlık”tır.
SAYFA 92, 3. ETKİNLİK
• Kerem ve Elif kişisel bilgilerini paylaşmaktadırlar.
• En fazla Neva’nın dijital ayak izi vardır.
• Çocukların üçü de her gün internete girmektedir.
Yay ayraç içlerine uygun noktalama işaretlerini koyar.
SAYFA 94, 5. ETKİNLİK
A) Verilen metinleri okur.
B) Hangi metni daha kolay anladığını nedeni ile yazar.
C) Konuşurken ve yazarken yabancı kelimeler yerine Türkçelerini kullan- manın önemini yazar.
SAYFA 95, 6. ETKİNLİK
CV= özgeçmiş, data=veri, adapte= uyum sağlamak, absürt= saçma, deklare=bildirmek
jenerasyon=kuşak, rezervasyon=yer ayırtma, agresif=sinirli, printer=- yazıcı
SAYFA 96, 7. ETKİNLİK
A) Görseli inceleyip metni okur.
B) E-posta yazar.
SAYFA 97, 8. ETKİNLİK
A) Sen de gel.
Bilgisayarda da çalışmış. Betül’de e-posta atmış.
Babamla bugün de görüntülü konuştuk.
B) Bilgisayarda araştırma yaptı mı ki? Fatma e- posta atmayı bilmiyor ki. Gel gör ki bilgisayara virüs bulaşmış.
Bilgisayar başında çok oturma ki sağlığın bozulmasın. Ekrandaki görüntüye dikkatlice bakıyordu.
5. TEMA: DOĞA VE EVREN
KARA GİYSİLİ ÜÇ MUTSUZ ADAM SAYFA 98-99, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Verilen kavram haritasını tamamlar.
Su kirliliği: lağım suları, tarım ilaçları, kimyasal ilaçlar, plastikler, fabrika atıkları
Hava kirliliği: fabrika bacalarından çıkan gazlar, sigara dumanı, soba ve kaloriferlerin uygun şekilde yakılmaması, kullanılan kalitesiz yakıtlar
Toprak kirliliği: piller, cam parçaları, tarım ilaçları, sanayi atıkları, metal kutular
B) Verilen soruları cevaplar.
1. Bez torba, file, kumaş çanta
2. Geri dönüşüm kutusuna atılmalıdır.
3. Pet şişede biriktirip “Alo Atık Hattı” aranmalıdır.
4. Cam atık kutusuna atılmalıdır.
5. Geri dönüşüm kutusuna atılmalıdır.
SAYFA 100, METİN İÇİ SORU
Metninle ilgili tahmin sorularını cevaplandırır.
SAYFA 101, METİN İÇİ SORU
Metninle ilgili tahmin sorularını cevaplandırır.
SAYFA 102, METİN İÇİ SORU
Metninle ilgili tahmin sorularını cevaplandırır.
SAYFA 106, 1. ETKİNLİK
“fıskiye, tuval” kelimelerinin anlamlarını tahmin ederek yazar. “fıskiye, tuval” kelimelerinin sözlük anlamlarını yazar.
“fıskiye, tuval” kelimelerini cümle içinde kullanır.
fıskiye: Suyu yukarıya doğru, türlü biçimlerde fışkırtan ağızlık.
tuval: Üzerine resim yapılan, gerdirilmiş keten, kenevir veya pamuklu kaba kumaş.
SAYFA 107, 2. ETKİNLİK
1. Adamlar mutsuz oldukları için kara kıyafet giymişlerdir.
2. İnsanlar çevreyi, denizleri, ormanları kirleterek doğanın dengesini bozmuşlardır.
SAYFA 107, 3. ETKİNLİK
Metnin konusu: Üç mutsuz adam
Metnin ana fikri: Doğal çevredeki olumsuz durumlar insanları mutsuz eder.
... resim yapamıyor.
... resmini yapmak istediği güzellikler artık yok.
... kitap yazamıyor.
... amansız çevre kirliliği, çocuklarla onun arasına girmiştir.
... şarkı besteleyemiyor.
... insanoğlu doğanın dengesini bozmuştur.
SAYFA 108, 5. ETKİNLİK
Hikâye haritasını tamamlar.
SAYFA 109, 6. ETKİNLİK
A) yemyeşil, tertemiz, masmavi.
B) yemyeşil, tertemiz, masmavi kelimelerini cümle içinde kullanır.
C) uzun=upuzun, beyaz=bembeyaz, pembe=pespembe, sıkı=sımsıkı, dolu=dopdolu, koca=koskoca, zayıf=zapzayıf, sarı=sapsarı, koyu=kopkoyu, kırmızı=kıpkırmızı, mor=mosmor, ıslak=ıpıslak, derin=depderin, sivri=sipsivri, sıcak=sıpsıcak, ince=ipince
SAYFA 110, 7. ETKİNLİK
Bulduğu çözüm yollarını yazar.
SAYFA 110-111, 8. ETKİNLİK
A) Elinde dijital alet olsaydı neleri değiştireceğini yazar.
B) Yazdıklarını çizerek boyar.
DUT AŠACININ MUTLULUŠU
SAYFA 112-113, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) ilkbahar denince aklına gelenleri yazar.
B) Verilen şiiri okur. Teneffüste şarkı şeklinde söyler.
C) Şiirde anlatılanları çizerek boyar.
SAYFA 116, 1. ETKİNLİK
A) “koza, garip, eğirmek” kelimelerinin anlamlarını tahmin ederek yazar. “koza, garip, eğirmek” kelimelerinin sözlük anlamlarını yazar.
koza: İçinde tohum veya krizalit bulunan korunak, kozalak. garip: Acayip, şaşılacak bir şey karşısında söylenen söz. eğirmek: Yün, pamuk vb. iğ ile büküp iplik durumuna getirmek.
B) “koza, garip, eğirmek” kelimelerini cümle içinde kullanır.
SAYFA 117, 2. ETKİNLİK
1. Dut ağacı binbir çeşit ağaçların olduğu kocaman bir bahçede yaşı- yormuş.
2. Kurtçukların dallarına yerleşip beslenmesi ve kozalak oluşturmaları dut ağacını mutlu etmiş.
3. Onlarca kurtçuk dallarına hücum ediyormuş.
4. Dut ağacı kurtçukların yapraklarından yiyip beslenmelerini izlemiş.
5. İnsanlar, beyaz dutlara benzeyen kozaları görmek için toplanmışlar.
6. Tırtılın kelebeğe dönüşümü
A) 1. Kurtçuklar dut ağacına hücum ettiler.
2. Dut ağacının yaprakları kurtçuklarla doldu.
3. Dut yaprakları ile beslendiler.
4. Kurtçuklar dut ağacının yapraklarıyla beslendikçe kozaya dönüştüler.
5. Kozalardan kelebek olarak çıktılar.
B) Numaralandırılmış ifadeleri oluş sırasına göre yazıp arkadaşları ile paylaşır.
SAYFA 119, 4. ETKİNLİK
Dut ağacının iyi bir ev sahibi olduğu.
SAYFA 119, 5. ETKİNLİK
Paylaştıkları ile ilgili bir yazı yazıp arkadaşları ile paylaşır.
SAYFA 120, 6. ETKİNLİK
A) Kelebekler, Beslenme, Ayşe Teyze, İpek Üretimi
B) Metne uygun başlık yazar.
SAYFA 120, 7. ETKİNLİK
Dut ağacı ve Ayşe Teyzenin kurtçuklar için neler yaptıklarını yazar.
SAYFA 121-122, 8. ETKİNLİK
A) Metni okur.
B) ‘’Dut Ağacının Mutluluğu’’ metni ile ‘’Aceleci Buğday Taneleri’’ metnini konuları ve kahramanları açısından karşılaştırır.
A) Konuşma çizgisinin kullanımını fark eder.
B) Yazılarında konuşma çizgisi kullanır.
6. TEMA: MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ
LEYLEK VAKFI
SAYFA 124-125, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Tema Vakfının çalışmalarına destek olmak için neler yapabileceğini yazar.
B) Tema Vakfı dışında bildiği vakıfları yazar.
A) A1=D, A2=L , A3=Ş B1=A, B2=Y, B3=M
C1=I, C2=N, C3=E
Ç1=P, Ç2=R, Ç3=K
B) PAYLAŞMA, DAYANIŞMA, YARDIMLAŞMA
C) Bulduğu kelimelerden birini kullanarak bu kelime ile ilgili çağrıştırdık- larını yazar.
SAYFA 127, METİN İÇİ SORU
Verilen kelimenin anlamını tahmin ederek görselini çizer.
SAYFA 128, 1. ETKİNLİK
A) vakıf, şefkat, ihtiyaçlı, kelimelerinin anlamlarını tahmin ederek yazar.
B) şefkat, ihtiyaçlı, vakıf
C) vakıf, şefkat, ihtiyaçlı, kelimelerini cümle içinde kullanır.
Olay Bursa’da geçmektedir.
Her türlü yapının bol güneş alan ve rüzgâr vurmayan cephelerinin ulaşı- lamayacak kadar yüksek yerlerine kuş evleri yerleştirmişlerdir.
Atalarımızın inceliği ve sevgisini göstermesi.
SAYFA 129, 3.ETKİNLİK
Metnin ana fikri ve konusunu yazar.
SAYFA 130, 4.ETKİNLİK
Göçmen bir kuş olduğunu hayal ederek nereye uçmak istediğini yazar.
SAYFA 130, 5.ETKİNLİK
Şiir ve görselden hareketle bir kuş evi tasarlayıp çizer.
SAYFA 131, 6.ETKİNLİK
A) Şiir okur.
B) Okuduğu şiirin bir kıtasını kendi yazı stiline göre yazar.
SAYFA 132, 7.ETKİNLİK
A) dolu, aç, at
B) Cümle içinde verilen eş sesli kelimeleri farklı anlamları ile cümle içinde kullanır.
(.) (.) (.) (,) (.) (;) (‘’) (‘’) (.)
SAYFA 133, 8.ETKİNLİK
İstasyon çalışması yaparak yönergeleri uygular.
TÜRK MİSAFİRPERVERLİŠİ
SAYFA 134-135, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Misafir kelimesinin neleri çağrıştırdığını yazar.
B) Misafirleri nasıl karşıladığını ve neler ikram ettiğini yazar.
C) Evindeki bayram hazırlıklarını yazar.
Ç) Yönergeleri takip ederek haritadaki bir noktayı bulur.
D) evet, hayır, hayır, hayır, hayır
SAYFA 138, 1.ETKİNLİK
A) “misafirperverlik, yemeni, divan, âdet” kelimelerinin anlamlarını tah- min ederek yazar.
B) “misafirperverlik, yemeni, divan, âdet” kelimelerinin sözlük anlamla- rını yazar.
misafirperverlik: Konukseverlik.
yemeni: Kalıpla basılıp elle boyanan, kadınların başlarına bağladıkları tülbent.
divan: Kanepe, sedir.
âdet: Topluluk içinde eskiden beri uyulan kural, töre.
C) misafirperverlik, yemeni, divan, âdet, kelimelerini cümle içinde kulla- nır.
A) Aynı günde davet eden dostları darıltmamak için. Sofrada çok çeşitlilik olduğu için.
B) Metinin konusundan hareketle soru hazırlar arkadaşlarına sorar.
SAYFA 140, 3.ETKİNLİK
En son gidilen misafirlikle ilgili soruları cevaplar.
SAYFA 141, 4.ETKİNLİK
A) Eğik çizginin kullanım alanlarını örnekleriyle eşleştirir.
B) Eğik çizginin kullanım alanlarıyla ilgili cümleler yazar.
SAYFA 142, 5.ETKİNLİK
A) Metni okur.
B) Yazılarında yönergelerden faydalanır.
SAYFA 143, 6.ETKİNLİK
3, 1, 2, 4
SAYFA 144, 7.ETKİNLİK
A) Yarısı verilen fıkrayı tamamlayarak uygun başlık belirler.
B) Verilen deyimin anlamını yazarak cümle içinde kullanır.
A) İçi içine sığmamak, burnunda tütmek, yemekleri silip süpürmek, etek- leri zil çalmak, kolları sıvamak, meraktan çatlamak,
B) Belirlediği deyimleri anlamları ile eşleştirir.
7. TEMA: SAĞLIK VE SPOR
SAĞLIKLI BESLENİYORUM SAŠLIKLI YAŞIYORUM SAYFA 146-147, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Görsellerden faydalanarak faydalı ve zararlı besinleri yazar.
B) 1- Çilek 2- Çekirdek 3- Ekmek 4- Kavun 5- Balık 6- Ayva 7-Yumurta 8-Dondurma 9-Domates 10- Kestane
SAYFA 150, 1. ETKİNLİK
A) dengeli beslenme, egzersiz, abur cubur, beslenme
B) dengeli beslenme, egzersiz, abur cubur, beslenme, kelimelerini cümle içinde kullanır.
SAYFA 151, 2. ETKİNLİK
Büyüme ve gelişmemiz için, hasta olmamız için sağlıklı beslenmeliyiz.
Günde 8-10 bardak su içmeliyiz. Sebze ve meyve yemeliyiz. Günde 2 bar- dak süt içmeliyiz. Yemekleri yavaş ve çiğneyerek yemeliyiz Açıkta satılan besinleri tüketmemeliyiz.
Abur cuburlardan, şekerli yiyecekler ve gazlı içeceklerden kaçınmalıyız. Her akşam erken yatmalı, her sabah erken kalkmalıyız.
Yeterli değildir. Egzersiz yapmalı ve temizliğimize dikkat etmeliyiz. 8-10 bardak su tüketmeliyiz.
A) Görselleri inceler.
B) Görsellerden hareketle bir hikâye yazar.
SAYFA 153, 4. ETKİNLİK
Şişe üzerindeki işaret çizgisinin yarısına kadar su doldurulup çalkalan- malı daha sonra işaretli yere kadar su doldurulup çalkalanır.
Böbrek ve karaciğer rahatsızlığı bulunan kişiler için uygun değildir. Deri döküntüsü, kaşıntı, ateş, solunum yetmezliği.
Çocukların ulaşamayacağı yerde ve ambalajında 25 santigrat derece al- tında.
SAYFA 154, 5. ETKİNLİK
Verilen broşür incelenerek güvenilirlik kriterlerine göre güvenilir olup ol- madığı incelenecektir.
SAYFA 155, 6. ETKİNLİK
K I S A L T M A
VAR MI TEMİZLİK GİBİSİ?
SAYFA 156-157, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Kişisel bakım eşyalarını yazar.
B) Sağlık ve temizlik arasındaki ilişkiyi yazar.
C) Şiir yazar.
A) 5-4-1-2-3
B) Verilen kelimeleri cümle içinde kullanır.
SAYFA 161, 2. ETKİNLİK
İki yazılıya girmiş, beden eğitimi ve oyun dersinde bayrak yarışına katıl- dığı için çok yorulmuştu.
Mürekkep, çamur, tebeşir lekesi uçup gitmiş gül gibi kokmuştu. Kiri lekeyi çıkarıp insanı ak pak ettiği ve misler gibi koktuğu için. Sabunu kimlerin icat edip kullandığını merak etmiştir.
Temizlik
SAYFA 162, 3. ETKİNLİK
A)... çünkü iki yazılıya girmiş, beden eğitimi ve oyun dersinde bayrak ya- rışına katılmıştı.
... için gün boyu fıldır fıldır tek ayağının üzerinde dolaşıp durmuştu.
... çünkü yorgunluğunu gidermek için elini yüzünü yıkayacaktı.
... çünkü sabunu kimler icat edip kullanmış merak edip araştıracaktı.
B) Kardeşi hasta olduğu için tatile gidemedik.
Dişlerini fırçalamayı hiç sevmezdi, bu yüzden bütün dişleri çürüktü. Çınar ellerini sık sık yıkadığı için hasta olmazdı.
Özge çok soğuk su içtiği için hasta oldu. Çok yorulduğu için hemen uyuyakalmıştı.
C) Neden sonuç ilişkisi olan cümleler yazar.
Verilen hikâye unsurlarını kullanarak bir hikâye yazar.
SAYFA 164, 5. ETKİNLİK
A) Kullanım kılavuzunu okur.
B) Salih- Ayten
SAYFA 165, 6. ETKİNLİK
Kerem’de kızamık aşısı olmuş. Dün Berna’da bizimle spora geldi.
Sağlıklı olmak için uykumuza da dikkat etmeliyiz.
Bu akşam acil bölümünde Dr. Beyza da nöbetçiymiş. Diş fırçası da kişisel bakım eşyamızdır.
Dişlerini de fırçalamayı unutma!
SAYFA 166, 7. ETKİNLİK
Görsellerden hareketle yönerge yazar.
SAYFA 167, 8. ETKİNLİK
(,) (.) (.) (.) (.) (-) (!) (-) (?) (-) (.) (-) (?) (-) (.) (-) (!) (,) (.) (,) (.) (‘’) (‘’) (,) (.) (.) (,) (.) (.)
8. TEMA: ÇOCUK DÜNYASI
GÜLİBİK
SAYFA 168-169, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Görselleri inceler.
B) Görselerdeki olayları oluş sırasına göre anlatır.
SAYFA 170, METİN İÇİ SORU
Metninle ilgili tahmin sorularını cevaplandırır.
SAYFA 171, METİN İÇİ SORU
Metninle ilgili tahmin sorularını cevaplandırır.
SAYFA 173, 1. ETKİNLİK
“tiz, kurum, azık, sağmak” kelimelerinin anlamlarını tahmin ederek yazar. “tiz, kurum, azık, sağmak” kelimelerinin sözlük anlamlarını yazar.
“tiz, kurum, azık, sağmak” kelimelerini cümle içinde kullanır.
tiz: İnce, keskin ses.
kurum: Kendini büyük ve önemli gösterme davranışı, büyüklenme, gös- teriş.
azık: Gereken yiyecek ve içecek şeyler.
sağmak: Memeyi parmaklar arasında sıkarak sütünü akıtmak.
SAYFA 174, 2. ETKİNLİK
Hikâye haritası oluşturur.
Çocuk, sabah uzun uzun öten tiz bir horoz sesiyle uyanmış.
Çocuk evin duvarına duygularını anlatabilmek için yazı yazmıştır. Çünkü çocuğun duygularını anne ve babası önemsememiştir.
Çocuk, Gülibik’e babasının vakitsiz öten horozun başını keserler sözün- den dolayı yerli yersiz ötme demiştir.
Anne ve babası, çocuğun mutluluğunu önemsememişlerdir. Sevincinizi nasıl paylaşacağını yazar.
SAYFA 176, 4. ETKİNLİK
Verilen cümlelerin yanına duygularını yansıtan emoji resmi çizer.
SAYFA 176, 5. ETKİNLİK
(.) (,) (.) (-) (‘) (‘) (.) (-) (-) (.) (:) (-) (?) (-) (?) (-) (.)
SAYFA 177, 6. ETKİNLİK
Hayalini yansıtan şiir yazar.
SAYFA 178, 7. ETKİNLİK
Verilen şiirden hareketle bir resim çizip boyar.
SAYFA 179, 8. ETKİNLİK
A) 1. ve 3. çiftlikteki horoz sayıları eşittir.
B) En çok hayvan 2. çiftliktedir.
C) En az kaz 3. çiftliktedir.
Ç) Tavuk sayısının toplamından 1 eksik hayvanı olan çiftlik 1. çiftliktir.
ŞİİR YAZAN ÇOCUK
SAYFA 180-181, BAŞLAYALIM BÖLÜMÜ
A) Fazıl Hüsnü Dağlarca Sokağı Yıldızlar Oyunu Cahit Külebi Sokağı Rüzgâr
Tevfik Fikret Sokağı Kuşlarla
B) Rüzgâr-Yıldızlar Oyunu- Kuşlarla
SAYFA 183, METİN İÇİ SORU
Şiir yazar.
SAYFA 183, METİN İÇİ SORU
az, hüzün, dışarı, aç, geldi, önce
SAYFA 185, METİN İÇİ SORU
Bir hayalini yazar. Yazdığı bu hayalini çizerek boyar.
SAYFA 186, METİN İÇİ SORU
Annesi, çocuğunu bir kuşa benzetmiş.
Annesi, çocuğunun konuşmasını bir buluta benzetmiş. Annesi, çocuğunu bir sandala benzetmiş.
SAYFA 187, METİN İÇİ SORU
İnsanların sözünde durmasının önemini yazar.
SAYFA 187, METİN İÇİ SORU
Sözünde duran insanların özelliklerini yazar.
SAYFA 189, METİN İÇİ SORU
1. Yakup, güneşin elinden tuttuğunu söylüyor.
2. Yakup, ayın altından geçiyor.
3. Yakup, sürekli okulda olduğunu söylüyor.
SAYFA 190, METİN İÇİ SORU
Okuduğu metne uygun başlık bulur.
SAYFA 190, METİN İÇİ SORU
Olayları oluş sırasına göre yazar.
SAYFA 191, METİN İÇİ SORU
E-posta yazar.